Translate

måndag 5 mars 2012

Vårdepressionen

Jag har fått väldigt många fler läsare på min blogg den sista tiden och jag har märkt vad det beror på. Det är för att det är en massa som söker på vårdepression och då hamnar ett av mina inlägg väldigt högt upp. Den senaste soliga veckan har jag fått fler som läser om vårdepression som jag skrev om för ett år sedan än alla mina andra inlägg tillsammans. Även om jag tycker att det är bra att folk hittar till min blogg så är det synd att så många mår dåligt på våren.

Det är fruktansvärt jobbigt att vara deprimerad på våren när det känns som alla andra mår så bra och är så glada. Det är nästan inte okej att må dåligt då och det tror jag kan vara en stor anledning till att det blir så svårt. Om man mår dåligt och är trött på vintern är det ingen som funderar extra över det för alla känner sig sega då, men mår man dåligt när solen kommer ses det som ganska konstigt. Alla andra blir ju piggare av solen. Och ju mer man känner att det är "fel" eller inte okej, desto sämre kommer man må. Jag tror kanske inte att våren i sig gör att man mår sämre men helt plötsligt måste man möta sina problem. Det går inte att gömma sig i mörkret längre.

I år känner jag mig mycket bättre än förra våren eftersom jag var lite beredd på att jag kanske skulle må sämre och inte har tagit på mig onödigt mycket att göra. Men jag mår fortfarande dåligt vissa soliga dagar. Det är tuffare och det går inte att gömma sig på samma sätt. Men det bästa man kan göra är faktiskt att gå ut ändå. Vara i solen så mycket man bara kan så att man vänjer sig snabbt, annars blir det ändå samma problem men bara mer utdraget. Och värdera inte, det är okej att må dåligt vilken årstid det än är.

Härda ut, det är snart sommar :)
Kram Emma

8 kommentarer:

  1. Du skriver..."Det är fruktansvärt jobbigt att vara deprimerad på våren när alla andra mår så bra och är så glada."

    Hmm...jag tror inte att alla andra mår så bra och är så glada när sol och vår gör sitt inträde. Tvärtom så tror jag att många, många mår riktigt dåligt just på våren, fast man tiger och lider i det tysta. Karin Boye beskrev det så bra..."det gör ont när knoppar brister"

    Puss å kram Mona

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt Mona. Jag tror att det är många som tycker att det är jobbigt och egentligen är det nog mer rätt att säga "många andra".

    Tack vännen! Många kramar!

    SvaraRadera
  3. fattar inte hur det kan va så jobbigt men det är verkligen så att jag bara inte pallar mer, aaaahhhhhh och alla bara: "vadå våren är ju bäst? är du dum lr?" och då hatar jag allt bara ännu mer :S

    JAG HATAR VÅREN :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet att det är jobbigt men den kommer vare sig man vill eller inte. Det bästa man kan göra är att inte värdera och försöka tillåta sig själv att inte känna sig helt bra. Det blir bättra framåt sommaren. Många styrkekramar!

      Radera
  4. Nästan var femte svensk lider av vår- och höstdepression. D-vitaminbrist anses vara den största anledningen varför kroppen har svårt att ställa om sig när årstiderna ändras. Kosttillskott av D-vitamin hjälper många, även extra omega 3 ska vara gynnsamt. Våren ska vara en härlig tid, inte tröttsam och nedstämd!

    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, jag visste faktiskt inte att det var så många. Intressant att veta. Ja, man kan göra vad man kan fysiskt men så handlar det mycket om att bara acceptera att man kanske är lite extra känslig vid årstidsväxlingar. Om man kämpar emot slösar man en massa energi på att hålla borta de dåliga känslorna istället för att bara låta dem finnas där.

      Tack så mycket. Detsamma!

      Radera
  5. Kan också tänka mej att det blir en ond cirkel. Så är det nog iaf för mej. Nån gång i tiden så FANNS det en anledning till att man mådde dåligt, och just då var det vår/sommar. Den känslan satte sig fast så hårt att man associerar just vår till att må dåligt, även om anledningen faktiskt inte finns kvar. Jag försöker tänka så, och att det bara är en tanke och en känsla som inte ens existerar längre.

    Och jag misstänker att vi är fler, att det inte handlar om någon egentlig SAD, utan hjärnans och kroppens förmåga till att minnas gamla känslor och händelser och göra en "felkoppling". Nån mer som känner igen sig?

    Sen är det ofta så att det går från vinter till vår över en eller ett par dagar. Själv tycker jag det är svårt att "hänga med" då. Det är nån sorts separationsångest, och svårighet att så snabbt anpassa sig till det nya. Känns som om hela världen ställts uppochner, att man plötsligt måste införa helt nya vanor. T ex är det inte längre "tillåtet" att kura ihop sig i soffan framför tvn på eftermiddagen, utan man ska UT och NJUTA av VÅREN och SOLEN! Och sen vill jag verkligen kunna njuta av våren, det är ju faktiskt skönt att kunna sitta ute utan att ha femton jackor på sig. Men man får väl acceptera att man inte är som "alla andra". Och bevisligen är det mängder av människor som inte njuter. Men vi hörs inte, eftersom många av oss inte vågar säga öppet att vi inte älskar just denna årstid. Såg någon som lade ut att hon inte tyckte om våren på Facebook, och jädrars vad mycket känslor det upprörde. Och då undrar man vad det är för fel på folk och varför man måste hoppa på dem som tycker annorlunda om en sån här simpel grej. Men det handlar väl som vanligt om strävan efter att vara som alla andra. Och nånstans vill jag ju också vara det. Fast ändå inte. Svår nöt att knäcka :-).

    Hur som helst strävar jag efter att inte låta känslor och tankar styra över mej, här handlar det nog som många gånger om mindfulness - acceptera att du känner som du känner och gör inte så stor grej av det. Sluta sträva, försök att bara vara i nuet, var snäll mot dig själv och tyck att du är lika mycket värd även om du har svackor på våren eller sommaren.

    Fast förbannat svårt. Som alltid när det handlar om hjärnans förmåga att härja med känslor som tar sig kroppsliga uttryck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många kloka ord! Du har helt rätt. Jag tror också att det är en mix av förväntan att det ska bli dåligt och en biologisk omställning. Det är inte lätt men det verkar som om du har de rätta verktygen för att klara av omställningen. Det gäller bara att lära sig använda dem.

      Många kramar!

      Radera